انواع ناودانی و کاربرد های آن

ناودانی ها از جمله پر کاربردترین قطعات در سازه های ساختمان می باشند که به دلیل ساختاری که دارند در صنایع دیگری جز ساختمان سازی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. در این مطلب از وبلاگ فولاد نصر آذربایجان ، به بررسی انواع ناودانی ها پرداخته و اطلاعاتی در مورد آنها ارائه داده ایم.

◾️انواع ناودانی از نظر جنس

ناودانی ها در جنس های مختلفی از جمله فولادی ، آلومینیومی ، گالوانیزه ، استیل و … طراحی و تولید میشوند. انتخاب و خرید ناودانی مناسب بستگی به نوع سازه های مد نظر و شرایط جوی مورد استفاده دارد .

– ناودانی فولادی

این نوع ناودانی ها از فولاد مستحکم تولید می‌شود و بیش‌تر در مصارف ساختمانی به کار می روند. از این نوع ناودانی ها در محل هایی که به طور مدام در برخورد با آب و رطوبت است استفاده نمی شود؛ زیرا ممکن است به مرور زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند.

– ناودانی آلمینیومی

این نوع ناودانی ها در ابعاد استاندارد ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ و ارتفاع‌های ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر تولید و معمولا در ساخت چارچوب‌های در و پنجره،کفی تریلی و کامیون، شاسی تریلرها ، اسکلت سازه‌ها و در دکوراسیون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

از ویژگی های ناودانی های آلمینیومی می توان به مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، استحکام بالا ، وزن سبک ، قابلیت شکل پزی و جوش پذیری بالای آن اشاره کرد. این نوع ناودانی از سری ۶۰۰۰ استاندارد آمریکایی محسوب شده و در سه حالت رنگی, خام و آبکاری شده تولید می شوند.

جنس ناودانی

– ناودانی گالوانیزه

ناودانی گالوانیزه همانند ناودانی فولادی است با این تفاوت که پوششی از جنس روی آن را دربرگرفته است که مقاومت آن را در برابر زنگ زدگی افزایش می دهد.

از این نوع ناودانی در مکان های دارای رطوبت زیاد مانند ترمیم بناهای معماری، تجهیزات ساخت و ساز، ماشین آلات و تشکیلات دریایی استفاده می شود.

– ناودانی استیل ( استنلس)

نوع دیگری از ناودانی که از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود؛ ناودانی استیل است که از شمش استیل یا ورقه های استیل به شکل ناودانی های فابریک و پرسی و در انواع ساده و مشبک تولید می شود.

ادامه مطلب  تفاوت ناودانی unp و upa | شکل ظاهری ، کاربردها و مشخصات فنی

از ناودانی استیل بیشتر در پتروشیمی، نفت، گاز، صنایع غذایی و صنایعی که بیش از حد در معرض اسید و رطوبت هستند؛ استفاده می شود. این نوع ناودانی بیشترین طول عمر را در میان سازه های فولادی دارد.

– ناودانی کامپوزیتی پلیمری

یکی دیگر از انواع ناودانی ؛ ناودانی کامپوزیتی یا فایبر گلس است که برای اتصال سازه های مختلف کامپوزیتی، تکیه گاه و نشیمنگاه سازه های مختلف و به عنوان چهارچوب ،قاب و خرپا استفاده می شود.

از ویژگی های ناودانی های کامپوزیتی می توان به وزن پایین، استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و نصب آسان اشاره کرد.

◾️انواع ناودانی از نظر شکل ظاهری

شکل ظاهری یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب ناودانی می باشد. با توجه به اینکه هر نوع شکل ناودانی به سازه ای که قصد کاربرد ناودانی را در آن دارید بستگی دارد، باید در انتخاب ناودانی حداکثر دقت صورت گیرد.

▫️ناودانی ساده

این نوع ناودانی همان طور که از نامش پیداست سطح صافی دارد و در سایز های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی متر تولید و اغلب در ساخت پل‌های باربر ،ساخت قاب و چارچوب برای دستگاه‌های صنعتی، اتاق اتومبیل و … مورد استفاده قرار می گیرند.

▫️ناودانی مشبک

ناودانی مشبک نوع دیگری از ناودانی است که روی سطح آن بر خلاف ناودانی ساده سوراخ‌هایی ایجاد شده است.و از این سوراخ‌ها برای بستن پیچ و مهره استفاده می‌شود.

ناودانی مشبک از ورق گالوانیزه به شکل گرم و سرد تولید و در ساخت قفسه‌های فولادی ، سازه های سبک و همچنین ساخت ساختمان های فولادی استفاده می شود.

◾️انواع ناودانی از نظر شکل سطح مقطع ( شکل بال)

سطح مقطع ناودانی به منظور استفاده در برخی سازه های خاص از اهمیت بالایی برخوردار است. به صورت استاندارد سه سطح مقطع در ناودانی های مورد استفاده قرار میگیرد :

  • UPE
  • UPN
  • UNP

انواع ناودانی از نظر سطح مقطع

از ویژگی های این شکل های مختلف ناودانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ۱- این نوع ناودانی ها دارای بال های صاف و موازی هستند.
  • ۲- بال های این نوع ناودانی مخلوطی شکل هستند.
  • ۳- ناودانی اروپایی یا UNP نوع دیگری از ناودانی است که ضخامت بیشتر و وزن سنگین تری دارد و از آن معمولا در پروژه‌های بزرگ و صنعتی استفاده می شود.
ادامه مطلب  نکات مهم در خرید ناودانی

از برخی کاربرد های ناودانی های اروپایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به صورت جفت یا تکی در بادبندها
  • به صورت دوبل و یا تکی در تیرها
  • به شکل قوطی یا جفت در ستون‌ها
  • به شکل جفت در ساخت خرپاها

◾️انواع ناودانی از نظر روش تولید

– ناودانی فابریک

این نوع ناودانی ازهمان ابتدای فرآیند تولید به شکل ناودانی از خط تولید خارج می شود . به این صورت که شمش های فولادی وارد کوره حرارتی شده و تبدیل به ناودانی فابریک نورد سرد و نورد گرم می شود.

– ناودانی پرسی

برای ساخت ناودانی پرسی ابتدا ورق فولادی با ضخامت مناسب و طول مورد نظر برش و به وسیله ی دستگاهی به نام رول فرمینگ پرس زده می شود.

◾️انواع ناودانی از نظر کاربرد

– ناودانی سبک

ناودانی سبک به ناودانی گفته می شود که وزن آنها از وزن نوشته شده در جدول استاندارد مهندسی (اشتال) کمتر باشد. به عبارتی این محصول با اندازه های ثبت شده در جدول مهندسی محاسباتی تطابقی ندارد. اکثر ناودانی ها از نوع سبک تهیه ودر ساخت پله ها، تجهیزات ساختمانی، ترمیم بناهای معماری استفاده می شود.

– ناودانی سنگین

ناودانی سنگین بیشتر از فولاد های شش کربنه ساخته می ‌شود .وزن و ابعاد این نوع ناودانی زیاد بوده و دقیقا برابر با جدول اشتال تولید می شود. به عبارت دیگر این محصول براساس اندازه‌های ثبت شده در جدول محاسباتی تولید می‌گردد. و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد.

از این نوع ناودانی ها در ساخت تیرها، خرپاها ،ستون ها و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

◾️ناودانی شیروانی چیست؟

از این نوع ناودانی برای هدایت آب از بام خانه‌ها استفاده می شود تا آبی که در اثر بارش برف و باران بر پشت بام خانه وجود دارد، به پایین سرازیر شده و روی بام تجمع نکند.
ناودانی شیروانی معمولاً از جنس گالوانیزه یا استیل ساخته می شود تا در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت مقاوم باشد. دو نوع ناودانی شیروانی در بازار وجود دارند که به نسبت دیگر انواع کاربرد بیشتری دارند مانند ناودانی لندنی و ناودانی جعبه‌ای

ادامه مطلب  تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

◾️کاربرد ناودانی ها

ناودانی ها از نظر کاربرد به دو صورت U و C تعریف شده اند؛ به همین منظور دو استاندارد UPE و UPN برای آنها در نظر گرفته‌ شده است. استاندارد UPE بال‌های موازی دارد و برای ناودانی C به کار می رود. در حالی که استاندارد UPN بال‌های مخروطی شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از برخی کاربرد های ناودانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت چهارچوب‌ها
  • ساخت نمای ساختمان
  • استفاده از ناودانی به عنوان تیر یا ستون
  • ساخت دیوار
  • بناهای معماری ( استفاده به عنوان مهار بند برای ترمیم دیوارهای فرو ریخته)
  • ساخت تشکیلات دریایی مانند سکوهای نفتی، اسکله‌ها، شناورها و خانه‌های شناور
  • در صنایع خودرو سازی مانند اسکلت کامیون ، شاسی خودرو ها ، چارچوب خودرو
  • در ساخت ماشین‌آلات
  • ساخت خرپا
  • ساخت پایه برای تجهیزات ترافیکی مانند گارد ریل
  • ساخت کرکره ی مغازه ها
  • ساخت پوشش لوله در سیستم های پایپ لاین و پایپینگ

⭐️مشخصاتی مانند پهنای جان، ضخامت بال، پهنای بال، ارتفاع جان، سطح مقطع و … در ناودانی‌ها اهمیت زیادی دارد و هر گونه تفاوتی در هر یک از این موارد در عملکرد نهایی ناودانی تأثیرگذار است.

◾️سخن آخر

از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت و استحکام ناودانی می توان به کارخانه ی سازنده آن، نوع مواد اولیه ، درصد عناصر آن و روش تولید اشاره کرد.

شرکت فولاد نصر آذربایجان تولید کننده انواع تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تولیدی فولاد کشور با بهره گیری از مواد اولیه مرغوب ،خط تولید پیشرفته ی آلمانی-ایتالیایی و نظارت مستقیم مهندسان اروپایی آماده ی ارائه ی خدمات به شما هموطنان عزیز می باشد.

Nasseri
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *